Sunday, April 3, 2011

Bank Rakyat tambah modal RM1b

KUALA LUMPUR 2 April - Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd. (Bank Rakyat) dibenarkan menaikkan modal berbayarnya sebanyak RM1 bilion lagi, sekali gus memberikan khabar gembira kepada lebih 800,000 ahlinya yang lama menunggu untuk menambah pelaburan mereka.
Bank koperasi Islam itu, pada bulan lepas memperoleh kelulusan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk meningkatkan modal berbayar kepada RM3 bilion, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Ismail Sabri berkata, dengan kebenaran itu, Bank Rakyat akan membuka peluang pelaburan kepada orang ramai terutamanya ahli untuk membeli saham pegangan dalam bank berkenaan mulai bulan depan.
''Peluang pelaburan ini bukan diberikan kepada semua orang tetapi sebaliknya diutamakan kepada koperasi-koperasi dan ahli-ahli setia Bank Rakyat,'' katanya selepas Perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Bank Rakyat, di sini hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Bank Rakyat, Tan Sri Dr. Syed Jalaludin Syed Salim dan Pengarah Urusannya, Datuk Kamaruzaman Che Mat.

Semalam Utusan Malaysia melaporkan Bank Rakyat, bank koperasi terbesar di Malaysia, akan menaikkan modal berbayarnya dan pengumuman akan dibuat pada mesyuarat itu hari ini.

Peluang untuk menambah pelaburan dinanti-nantikan oleh ahlinya berikutan kejayaan bank koperasi itu membayar dividen secara konsisten sebanyak 15 peratus sejak 1999.

Mengulas pertanyaan pemberita, Ismail Sabri juga berkata, struktur jumlah pelaburan yang boleh ditambah oleh ahli bank tersebut sedang ditentukan.

Katanya, ahli-ahli baharu turut berpeluang membuat pelaburan itu tetapi terdapat beberapa kriteria yang perlu dipenuhi dan ia akan dibincangkan kemudian. Ditanya tentang senarai menunggu mereka yang ingin membeli saham bank itu, Ismail Sabri berkata, setakat ini, nilai senarai menunggu bagi pembelian saham Bank Rakyat melebihi RM1 bilion.
Beliau berkata, sejumlah 40 peratus daripadanya merupakan bukan ahli dan majoritinya terdiri daripada ahli lama.

''Kami tidak akan dapat memenuhi sepenuhnya permohonan mereka, tetapi sebaliknya akan memberikan sedikit bahagian untuk mereka,'' kata Ismail Sabri lagi.
Sementara itu, Syed Jalaludin dalam ucapannya berkata, Bank Rakyat dijangka mencatatkan keuntungan sebelum cukai melebihi RM2 bilion pada tahun ini berbanding RM1.72 bilion


sumber: utusan


0 comments:

Post a Comment